Søk i denne bloggen

lørdag 13. august 2011

My crew is the best crew, i love my crew.

4 aug. om kvelden kom vi til Porto i tett tåke. Torill og Einar holdt utkikk, Einar på bakken og Torill på s/b side. Da vi kom inn i moloåpningen så jeg noe stort mørkt i baugen, jeg ropte til Einar om han så hva det var. Etter en stund fikk jeg svar «det e jo en stor hælvetes båt og han kjæm fan mæ rett i mot oss. Jeg tørna straks til b/b for å komme bak molokanten, men så allerede da at det var en stor tankbåt som lå fortøyd på terminalen bak moloen. En skummel opplevelse da, men vi flirt godt etterpå. Tåka lettet etterhvert og vi gikk inn i marinaen og fortøyde. Frida var allerede ankommet og vi fikk førstehånds opplysninger om byen Porto og omegn.

Dagen etter tok vi turen til Porto sentrum, det var en flott by med mange gamle ærverdige bygninger og smale gater med mange interessante butikker. I Portugal fikk vi merke et gufs fra Salazartiden.
Politi ombord og full innklarering med passkontroll og hele pakka, og jeg som trodde Portugal var med i Schengen samarbeidet? Ellers er det hyggelige folk her i Portugal. Mye fint å se og mye fint vær.
Den 6 aug. var det tid for Einar å mønstre av og klokka 5 om morran tok vi avskjed med han. Senere på ettermiddagen kom Susanne, Ivar, Robin og Andreas, det var kjempeflott å se dem igjen. Den 7 aug. gikk vi videre til Figueira da Foz, mye tungsjø og noen ble sjøsyk, men det ble bedre etterhvert. Figueira da Foz er en typisk kystby med fiskerihavn og kommersiell havn og litt turisme.
For å komme unna den kraftig vinden (solgangsbrisen) ble vi enige om å gå videre på natta til neste plass, Peniche som ligger ca 60 nm sørover. Vi kom dit klokka 10 på formiddagen og bra lei av slingring (Atlanterhavsbølger på låringen). I Peniche var det selvfølgelig passkontroll og full gjennomgang av «skipets papirer».
Havørn fortsatte videre mot Cascais utenfor Lisboa, men der var marinaen full pga.at Americas cup hadde seilas der. De gikk videre og fant en fin marina i Oeiras, litt nærmere Lisboa. Tidlig neste dag kl.6 gikk vi videre mot Lisboa, fint vær men lite vind som økte litt etterhvert og etter å ha rundet Cabo da Rocka hadde vi god driv med frisk bris/liten kuling aktenfra. Vi anropte Oeira marina og ble godt mottatt av marinapersonal og mannskapet på Havørn.
I går var vi på bytur i Lisboa og det var omentrent som for førti år siden, det var kommet en ny traverskran på Lisnave (skipsverftet). Kristusstatuen og «golden gate brua» sto der fremdeles. I morgen tidlig går vi videre til Sines og videre innover Algarvekysten mot Gibraltar.