Søk i denne bloggen

mandag 19. september 2011

Waves that comes and go

I Puerto de Sòller ble vi liggende en god stund, vi likte plassen og vi traff en masse hyggelige folk som var på ferie der. Til og med en utflytta Bøfjerding traff vi. Abela 3 kom også. Det var koselig å treffe Berit og Svein igjen. De skulle gå videre østover, men vi hadde nå bestemt oss for Barcelona som neste havn.
En dag tok vi toget opp til Sòller, en fin liten by med masse turister. Toget var av god gammel årgang. Søndag den 11. dro vi på besøk til Sissel og Knut i Alcudia, hadde en fin dag der med bading og restaurant besøk.
Tirsdagen gikk vi ut på bukta og ankret, hadde besøk fra Abela 3 og koste oss i måneskinnet med Irsk Whisky og hvitvin. Neste dag blåste det opp til kuling og plutselig slapp ankeret. Det var bare å starte opp å få opp ankeret så fort som mulig, men det var ikke så lett, for det hadde hekta seg i en annen fortøyning. I den sterke vinden var det bare å sette fra seg ankeret og heller prøve å få det opp når det ble vindstille. Vi kom oss velberga til kai og fikk lagt oss i en fortøyning ved siden av noen gedigne superyather. Det fikk vi også merke på havneavgiften. Det var dobbelt så mye som den forrige vi lå i. Til gjengjeld kom vi nærmere filminnspillingen til Tom Hanks nye film, «Cloudy at last». Den foregikk ombord på et seilskip som lå der.
De fleste marinaer i middelhavet er arrangert ved å sette ut en pir eller en lang flytebrygge med en langsgående bunnkjetting som har opphalere for hver båt (lazy ropes). Båtene blir pakket sammen så tett som mulig og de fleste plassene er prisene skyhøye. Jo spanjolene og italienerne har virkelig forstått hvordan det skal gjøres. Å fortøye slik med denne type båt er en utfordring hver gang, spesielt når det er vind.
I Porto de Sòller var det også et museum som vi besøkte, Museu del mar. Der fikk vi også se film om historien til havna og byen Sòller som ligger lengre opp i dalen. Byen ble anlagt der for å spare den for angrep fra sjørøvere. Filmen hette «Bølger som kommer å går» det var interessant å få med seg historien gjennom tidsepokene.
Den 15. bestemte vi oss for å forlate Porto de Sòller. Det har vært et rolig og avslappende opphold, ja nesten som en ferie (he he). Vi gikk ut på bukta for å hente opp ankeret. Der lå politibåten å sirklet, sannsynligvis for å passe på Tom Hanks med følge. Vi fikk opp ankeret uten store problemer, gjorde sjøklart og satte kursen for Barcelona. Vi hadde fin seilvind helt til det ble mørkt, stjerneklart og måneskinn hadde vi hele natta. En flott nattseilas som vi etterhvert er begynt å bli god på.
Vi ankom Barcelona tidlig og måtte vente på dagslyset, men da kom også alle cruiseskipene så vi måtte legge oss til å vente til de var kommet inn til kai. Fem cruiseskip og to Container skip. Når vi endelig slapp inn i havna viste det seg at vi hadde gått inn i feil havneløp pga. ikke oppdaterte kart og manglende pilotbøker. Vel det var bare å snu og komme seg inn i rett havn.
Nå ligger vi i Port Vell og har det ganske bra bortsett fra havneavgiften som er «high». Vi blir nå liggende her noen dager likevel for å oppleve noe av det som skjer i Barcelona.