Søk i denne bloggen

torsdag 26. juli 2012

Closing the circle

Fredag den 6. juli forlot vi marinaen i Den Helder. Det blåste ganske friskt, motstraum fikk vi også på tur ut i åpent hav. Noen stygge elinger fikk vi og, men det var ikke nevnt at vi skulle snu på grunn av været. Nu var vi ivrig på å komme oss heim. Vi fulgte kysten en stund før vi krysset separasjonssonen. Vi måtte legge bi for et par store tankbåter, etter det krysset vi rett over sonen og la kursen rett på Mandal.
Første dagen var været ganske surt, men etterhvert lysnet det og ble godvær og litt seilvind. Når vi nærmet oss Norskekysten fikk vi tåke. Etter to og et halvt døgn var vi i Mandal.
Etter å ha fortøyd og sjenkt i glasset sa Torill «nu ska det bli godt å snakk bære norsk». Plutselig kom det en Nederlender å la til på siden av oss, og da var det bare å ta fram engelsken igjen. Beate og Tor Ivar kom ombord like etter at vi hadde fortøyd og jammen fikk vi besøk av noen av mannskapet på «Frida» som vi møtte i Nord Spania på sørtur.
Neste dag kom Dag Arntsen og hentet oss, vi var heime hos han i Søgne og ble servert kaffe og kake. Etterpå kjørte han oss til Beate i Mosby.
Neste dag gikk turen til Sandtangen ved Kragerø. Der var vi med på sjøsetting av «Havsula». En 31 fots Malø som Arne er blitt den lykkelige eier av. Fikk være mannskap ombord på turen fra Kragerø til Mandal. Torill var på besøk hos Tove i Kristiansand og hos Mary i Lillesand.
Lørdag den 14. klokka 0400 startet vi på heimtur fra Mandal. Etter å ha passert Lista fikk vi så mye vind og motsjø at vi besluttet å gå inn til Hidra. Vi hadde akkurat forandret kurs da vi mottok Mayday på vhf.en. Det var en Hollansk båt som var i vanskeligheter ca 5 nautiske mil unna oss. Vi snudde å gikk mot han, men etterhvert viste det seg at problemet ikke var så stort allikevel. Han hadde slitt fallet på genakeren og fått det under båten. En tysk båt tok han på slep inn til Hidra.
Neste dag stakk vi nesen ut i fjorden men vi fant ut at det var for mye sjø for oss. Vi snudde å gikk inn til Flekkefjord. Vi lå på siden av en båt fra Belgia/Norge. Det var ei dame som hadde flyttet til Flekkefjord. Hun kjente våre venner i Belgia.
Onsdag gikk vi videre til Tananger og neste dag til Haugesund. Vi traff ikke Håkon der, men vi var oppe i huset hans og dusjet.Vi lånte bilen hans også. Tusen takk til deg Håkon. I Haugesund fikk vi også se det nybygde vikingeskipet Draken Harald Hårfagre.
Lørdag den 21. kom vi til Kleppholmen, havna hvor vi forlot Norge for godt og vel et år siden. Ringen er sluttet.
Søndag gikk vi til Bergen. Vågen var full av båter nå som for et år siden, sist var det Roxette ,denne gangen var det Bruce Springsteen de ventet på.
Det regnet i Bergen! Magne kom å hentet oss og Hilma serverte pinnekjøtt med tilbehør, det minte oss på at det er fem mnd. igjen til jul. Kanskje på tide å komme oss heim. Vi gikk ihvertfall fra Bergen på mandag og gikk gjennom de vakre Straumane og stoppet i Skjerjehamn i Gulen. Her finnes statuen av kong Olav, den de ikke ville ha i Oslo. I Skjerjehamn fikk vi besøk av Bjørg Torsvik som vi traff på Cuba for noen år side. Hun hadde med seg far sin, Harald. Han fortalte oss om det gamle handelsstedet Skjerjehamn. det var hyggelig å treffe Bjørg igjen.
Fra Skjerjehamn gikk turen til Florø og videre til Måløy. Her fikk vi besøk av Bjarne og Henny fra s/y Aurora som vi traff i Middelhavet. De hadde tatt turen fra Stryn for å besøke oss. Det ble et herlig gjensyn. Etter å ha vært på land og spist middag ble det dessert ombord i Konstanse. Karsk. Det var godt å treffe Henny og Bjarne igjen, håper det ikke blir så lenge til neste gang. Ole Johnny dukket også opp, artig. Værmeldingen spådde bra vær over Stad, så nå har vi akkurat rundet og er på tur inn fjordene mot Ålesund.