Vi ankom Portimao og en høflig
marinero anviste oss til resepsjonen for innsjekking. Etter å ha
sett på værmeldingen bestemte vi oss for gå tidlig neste morgen
med Cascais som bestemmelsessted ,135 NM, ca et døgn. Nøkkelkortet
til port og dusjanlegg måtte leveres tilbake så vi måtte vente til
kontoret åpnet kl.0900. Klokka ble ni, men ingen kontordamer var å
se. De har vel forsovet seg, å jeg som trodde at Spania var manjana
landet. Det var nu rart at alle tre hadde forsovet seg sa Torill, men
de har vel kanskje ikke stilt klokka. Men du får gi de kjeft når de
kommer, ja vær sekker. Bortimot ti gikk jeg opp til kontoret igjen,
der traff jeg en portugiser som opplyste at de åpnet ikke før ni.
Ja men klokka er jo ti nå sa jeg. Nei ikke her i Portugal var
svaret. Det var vi som hadde glemt å stille klokka. Slukøret gikk
jeg å leverte kortet.
Vi satte kursen vestover og en liten bris tok
oss mot Cabo Sao Vincente, men den døde fort hen og etter å ha
rundet, ble det motvind igjen likevel brukte vi bare et døgn på
turen og kom til Cascais før kl.0900. Vi bunkret, sjekket inn og
forhalte til anvist plass. Høysesongen var begynt der så det var
bare å punge ut. Flott marina og flotte fasiliteter, men i Cascais
vil jo alle være. Sist vi var her ble vi avvist på grunn av
Americas cup regatta. Det skulle også nå være regatta og
superbåtene var begynt å ankomme. Vi traff igjen en russisk båt
som vi lå på siden av i Crinian, for ca åtte mnd. Siden. Vi traff
også S/y Freidig fra Bergen som var kommet opp fra Kanariøyene.
Kl.0700 neste morgen tok vi laust. Her kom marineroen å hentet
nøkkel kortet før vi gikk så det ble ingen episode her. Vi rundet
Cabo de Roca og kurset for Nazare en by vi har fått anbefalt. Her
ble vi mottatt av paret Mike og Sally som driver marinaen her. Mike
er pensjonert kaptein fra Irland og Sally er engelsk og her fikk vi
for første gang informasjon på norsk. Marinaen her er litt sliten
og pontongene er full av måseskitt på grunn av at fiskerihavna
ligger like ved siden av. Men det er ihvertfall et yrende liv her.
Legger merke til at fiskebåtene her er atskillig bedre bemannet enn
i Norge. Den gamle delen av Nazare ligger på toppen av klippen nord
for byen og det går en kabelbane opp dit. Det var spesielt å stå
på overhengene å se rett ned på byen. Vi fikk med oss en
katastrofeøvelse, simulert ulykke på kabelbanen. Stort oppbud av
politi, ambulanser og sivilforsvar.
Etter tre dager hos Mike og Sally
la vi kursen for Figueira Da Foz, her var vi innom på sørtur. Vi
traff en bergenser som seilte alene og var på tur sørover på lykke
og fromme. Fra Figueira tok vi en nattseilas til Baiona i Spania og
det første vi gjorde etter ankomst var å storflagge og rope hurra
fro 17. mai. I Baiona var det som ellers i Spania veldig godt opplagt
for sykling. Vi syklet en lang tur og var innom det gjenoppbygde
kapellet som piraten sir Francis Drake brant ned til grunnen. Vi var
også og besøkte fortet som ligger på odden ved innseilingen.
Den
første mars i 1493 seilte Capitan Martin Alonso Pinzon Karavellen
«Pinta» inn til Baiona. Det første av de tre skipene til Columbus som kom tilbake
fra vest India og fortalte om det nye landet de hadde oppdaget.
«Niña, med Columbus ombord ankom Lisboa 3 døgn senere, men da
hadde allerede nyheten om oppdagelsen av Amerika spredt seg. Det
tredje skipet «Santa Maria» forliste i vest India og hele
mannskapet på 39 måtte være igjen der. Det sies at «Pinta» var
den beste seileren av de tre skipene til Columbus. Det var en meget
interessant opplevelse å være ombord i replikaen til «Pinta» som
var en tre mastet Caravelle 26 m lang, 6,6 m. bred og dypgående var
2,21 m. (30 cm mindre enn « Konstanse» ). «Pinta» hadde et totalt
seilareal på 186 kv.m. (Bare 86 kv.m. mer enn «Konstanse») . Den
hadde et mannskap på 26 og det ble sagt at alle sov på dekk, enten
i en hengekøye eller i en krok i ly for vind og sjø. Ingen kom ned
i rommet for der oppbevartes vin, vann og proviant, samt gullet og
verdiene de hadde med seg fra det nye landet. Etter en tid i sjøen
var vannet råttent og udrikkelig. Vinen var da det eneste de hadde å
drikke for å få i seg nok væske. Ca 500 år før Columbus var det
en norske som het Leiv Erikson som oppdaget Amerika og 500 år før
det, var det en irsk munk som hette Brandon som gjorde det samme, men
det er andre historier.
Neste havn vi besøkte var Portosin, der vi
feiret min 65 årsdag på sørtur. Fra Portosin seilte vi forbi Cap
Finisterre og ankom Muxia på ettermiddagen den 23/5. Sist vi var her
var det nesten ikke mulig å gå på pontongene for måseskit og det
var verken strøm eller vann, de sa at marinaen var forlatt(konkurs).
Denne gangen var det reint og fint, strøm var det også, men
fremdeles gratis. Vi utforsket Muxia og fant ut at det var en fin
liten by med mange fine steinhus, spesielt malt mellom hver stein.
Mange nye hus og reint og fint i gatene. Vi var også oppe på et
berg som ga utsikt over byen og bukta. Vi var enige om at naturen her
lignet mye på den norske (trur du vi har heimlengsel).
Neste dag tok
vi laust tidlig og la kursen for La Coruña. De må ha vært mye uvær
ute i havet for atlanterhavsbølgene som bygde seg opp var ganske
svær. Etter å ha studert Met.no om beregning av signifikant bølge
høyde, var vi enige om at det ihvertfall var noen som var en 7-8
meter. Vi var høyt oppe og langt nede. Torill syntes det var
skummelt, men etterhvert snudde hun ryggen til når vi var nede i de
største bølgedalene.
Den 24/5, nøyaktig et år etter vi hadde tatt
på tur fra Bø surfet vi inn til La Coruña på store
atlanterhavsbølger ( i den grad det går an å surfe på en 23 tonns
Colin Archer, man må kanskje ha fantasien i orden her). Vi er nå
ferdig med den lange Portugalkysten og er rundet nordspissen av
Spania. Nok en milepel.
Innen for moloen ble vi møtt av en marinero
i en Rib. som inviterte oss til hans marina, her skulle vi få det
femte døgnet gratis. Her traff vi S/y Freidig fra Bergen igjen og
når vi treffer noen norske må vi jo selvfølgelig invitere på et
slag Mexican train. Fra La Coruña skal vi gå videre inn i
Biscayabukta mot Gijon for så og krysse over mot Brest. Det blir
litt kortere enn når vi for sørover, men da var vi jo fullt
mannskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar