Båten ble kjøpt som vrak av fire kamerater som hadde store planer om jordomseiling.Under oppsetting med kran skled den ut av stroppene, slo hull i skroget og knekte klyverbommen og begge mastene.Vi kjørte båten opp fra Kristiansand til Bø. Satte den på land og brukte vinteren til å reparere skroget. Neste sommer gikk vi tilbake til Kristiansand for å montere nye mastre og for å rigge.
Slik ser den ut i dag:
Jordomseiling ble det ikke noe av, og i 2002 gikk Geir og Heidi inn som medeiere sammen med Torill og Harald.
Spesifikasjon:
Konstanse LM 2181 Reg. i skipsregisteret Nor.
Byggeår: 1984
Verft: Randesund
Rigg: Bermuda, Ketch
Lengde: 11,4 m
Bredde: 4,10 m
Dypg.: 2,4 m
Materiale: Furu, stripplank.
Mastre: Gran, Laminert. Ny i 1992
Seil: Furlex rullegenoa, Ekstra klyver, fokk, storseil,mesan. nytt i 1998
Motor: Perkins 4-236 75 hk.
Vanntanker: Rustfrie ca 1000 l
Dieseltanker: Rustfrie ca. 750 l
Parafintank: Rustfri ca 35 l.
Septiktank: Rustfri ca 50 l
Oppvarming: Parafinovn, varmluftsaggregat, komfyr.
Redningsutstyr: 6 manns redningsflåte, gummibåt, 6 stk overlevningsdrakter.Nødpeilesender.
Fortøyningsutstyr: Stokkanker 35 kg ,tre lås kjetting , 100m isbj.tau.
Bruceanker 20 kg , 1lås kjetting 50 m tau.
Navigasjon: Plotter m/navionics kart over Europa. Plotter Max sea m kart over hele verden.Papirkart Norskekysten -Storbritania-Biskaya-Portugal-Middelhavet. Gps 2 stk. Kompass. Logg.Autopilot. Ais mottaker. Radar. Vhf.