Det ble hverken Le Havre eller Dieppe.
Når værutsiktene var så pass at det var over to dager med godvær,
besluttet vi å ta en nattseilas til Boulogne sur mer. Vi kom inn der
på ettermiddagen og fikk den siste plassen i marinaen. Etter å ha
leita byen rundt etter reim til lensepumpa og ikke fant noen, gikk vi
videre til Oostende kl.0500 neste morgen. Til opplysning fant jeg
reim til både dynamo og lensepumpe bak en dieseltank.
Turen startet
med god straum i vår retning, men etterhvert som vi nærmet oss
Calais fikk vi motstraum. Ferjene fra Dover kom og gikk, kom og gikk
og vi sto nesten stille midt i separasjons sonen, men endelig var vi
over den og vi begynte å få straumen med oss igjen og snart var vi
oppe i 8 knop.
Ved passering av Dunquirk ble båten invadert av
insekt, mushomle, sommerfugler og alskens sorter fluer krydde ombord.
Etter en stund begynte tordenværet, vinden økte og regnet høljet.
Vi var midt i skipsleia og sikten var null, heldigvis varte det bare
en halv time og vi gikk videre. Men ca. 7 mil fra Oostende så vi et
nytt tordenvær og det kom fort. Byen Nieuwport forsvant i en mørk
sky og noen få minutter for den over mastetoppene og så kom vinden
og regnet. Sikten var igjen lik null og det var vanskelig å styre i
den sterke vinden. Heldigvis er lille plotteren vår helt nøyaktig
(Raymarine A50) så vi klarte å finne fram til bøyene og molo
innløpet til Oostende og kom oss velberget inn slusen til Mercator
marina.
Senere fikk vi vite at vindhastigheten var målt til 100 km/t
= 28 sek/m dvs. full storm. Det var en ubehagelig, våt og hustrig
opplevelse for å si det mildt. Welcome to Belgium.
Vi hadde bestemt
oss for å ha helga i Oostende og lørdag fikk vi besøk fra
Tyskland. Monika og Jens som jeg jobbet sammen med i Irland kom
kjørende fra Achen. Det var fint å møte dem igjen etter 16 år, vi
ble enig om å møtes oftere.
Søndag ble vi invitert heim til vår
venn Michel, hotellverten. Joost og Jerome var også der med fruer og
det ble en interessant og hyggelig ettermiddag/kveld hos Michel.
Dagen etter tok Jerome oss med på en restaurant, veldig populær, men
varemerket syntes å være mest mulig uhøflig mot gjestene. Kelneren
kunne feks. Spørre vil du ha kjøtt eller fisk? Svarte du fisk, var
svaret: nei vi har ikke mer fisk. Det var kun to sorter vin, rød og
hvit. Etter at vi hadde spist ba vi om kaffe, men fikk da til svar at
det ble det ikke tid til. Det står folk utenfor å venter på bord.
Ellers var Oostende en trivelig by, men en by i stagnasjon fikk vi
opplyst. 70000 innbyggere og ca. 200000 på sommeren. Mest turister
og folk fra innlandet som hadde en ekstra bolig der. Marinaen som vi
lå i var midt i byen, rimelig og med gode fasiliteter. Den var
oppkalt etter Gerhard Mercator, Belgieren som oppfant en
projeksjonsmetode som er vanlig forekommende på sjøkart.
Vi fant
også ut at det var mye vind i Belgia og med de grunne farvannene ble
det fort rotet opp sjø. Vi sa pent farvel til våre Belgiske venner
og forlot Oostende på ettermiddagen og satte kursen for Vlissingen i
Holland og ankom i sju tida på kvelden. Marinaen var trang og vi
måtte snu for å klare å bakke inn i den siste båsen som var
ledig, men det var en masse folk som kom til og hjalp oss å fortøye.
Etterpå var det opp på havnekotoret som var bardisken på den
nærmeste restauranten. Her fikk vi betale, samtidig som vi fikk
opplysninger om været og anbefalt avgangstid for å få riktig
straum.
Neste dag gikk vi videre mot Scheveningen som er havnebyen
til Den Haag. Scheveningen er vanskelig å uttale for en ikke
Hollender og vi er blitt fortalt at navnet ble brukt som passord
under krigen. Fra Vlissingen til Scheveningen er det oppmerket lei
for de ikke altfor store skipene, her kom de som perler på en snor,
ca 1 n.mils mellomrom.
Midt i denne leia ble vi bordet av kystvakta,
to mann kom ombord, en toller og en immigrasjonsoffiser. Etter å ha
opplyst at vi hadde besøk av deres franske kollegaer i Cherbourg
fant de det ikke nødvendig med ransaking.
I Scheveningen fikk vi
besøk av Hilde og Rune som bor i Noordwijk. Hilde ble sjanghaiet og
måtte være med til Ijmuiden dagen etter. Vi hadde en flott seiltur,
passelig vind og straum, var oppe i 9 knop. (Storseil og Genoa) Etter
å ha fortøyd i Ijmuiden kom toller og synder ombord til oss igjen,
same procedure.
Etter at vi var ferdig ble vi invitert til Noorwijk
og der ble vi værende i tre dager hos Hilde, Rune, Knut Martin og
Marianne. Vi hadde det flott der. Noordwijk ligger midt i Hollands
hoved distrikt for blomster/knolle produksjon og distribusjon.
Sightseeing til Leiden og Amsterdam ble det også tid til. Amsterdam
var en flott by med alle sine kanaler, sine foroverlente hus og red
light district. Anne Francs hus ble også avlagt et besøk.
Søndag
ble vi kjørt tilbake til vår Konstanse etter et fantastisk opphold
i Noordwijk. Mandag kastet vi loss og satte kursen for Den Helder,
mye rulling og lite vind. Fortøyde i den kongelige jackthaven utpå
ettermiddagen.
Her har vi ligget å ventet på god værmelding og den
har vært sånn opp og ned, men vi har nå bestemt oss for å forlate
Den Helder imorgen fredag kl.0600. Da settes kursen for Danmark
muligens direkte til Norge. Jammen fikk vi besøk av tollere i dag
og. Da de hørte at det var fjerde gang siden Frankrike, snudde de og
sa det var greit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar